عصر ایران- در 5 سال اخیر سینمای ایران از سال 1392 تا 1396 در میان 25 فیلم (5فیلم پرفروش 5 سال) 9 فیلم غیر کمدی و 12 فیلم کمدی و 2 فیلم انیمیشن و 1 فیلم عروسکی وجود دارد.
نکته جالب توجه این است که در سال 96 هر 5 فیلم اول گیشه کمدی است در حالیکه در سال 92 هر 5 فیلم غیر کمدی است (با اغماض از "تهران 1500" به عنوان یک فیلم کمدی).
پرفروشترین فیلمهای سال 1392:
1- رسوایی (مسعود دهنمکی ) / 5 میلیارد و 500 میلیون تومان
2- هیس دخترها فریاد نمی زنند (پوران درخشنده ) / 4 میلیارد و 477 میلیون تومان
3- تهران 1500 (بهرام عظیمی) / 2 میلیارد و 311 میلیون تومان
4- حوض نقاشی (مازیار میری) / 2 میلیارد و 220 میلیون تومان
5- گذشته (اصغر فرهادی ) / 1 میلیارد و 762 میلیون تومان
پرفروشترین فیلمهای سال 1393:
1- شهر موشها 2 (مرشیه برومند ) / 11 میلیارد و 340 میلیون تومان
2- طبقه حساس (کمال تبریزی ) / 6 میلیارد و 300 میلیون تومان
3- معراجیها (مسعود دهنمکی) / 5 میلیارد و 140 میلیون تومان
4- آتش بس 2 (تهمینه میلانی ) / 4 میلیارد و 500 میلیون تومان
5- شیار 143 (نرگس آبیار) / 3 میلیارد و 450 میلیون تومان
پرفروشترین فیلمهای سال 1394:
1- محمد رسولالله(ص) (مجید مجیدی ) / 14 میلیارد و 400 میلیون تومان
2- نهنگ عنبر (سامان مقدم) / 7 میلیارد و 570 میلیون تومان
3- ایران برگر (مسعود جعفری جوزانی) / 5 میلیارد و 160 میلیون تومان
4- کوچه بینام (هاتف علیمردانی) / 4 میلیارد و 900 میلیون تومان
5- شاهزاده روم (هادی محمدیان) / 3 میلیارد و 940 میلیون تومان
پرفروشترین فیلمهای سال 1395:
1- فروشنده (اصغر فرهادی ) / 16 میلیارد و 106 میلیون تومان
2- من سالوادر نیستم (منوچهر هادی ) / 15 میلیارد و 706 میلیون تومان
3- 50 کیلو آلبالو (مانی حقیقی ) / 14 میلیارد و 810 میلیون تومان
4- سلام بمبئی (قربان محمدپور) / 14 میلیارد و 670 میلیون تومان
5- ابد و یک روز (سعید روستایی) / 11 میلیارد و 712 میلیون تومان
پرفروشترین فیلمهای سال 1396:
1- نهنگ عنبر 2 (سامان مقدم ) / 21 میلیارد و 230 میلیون تومان
2- آئینه بغل (منوچهر هادی) / 20 میلیارد و 780 میلیون تومان
3- گشت 2 (سعید سهیلی ) / 19 میلیارد و 900 میلیون تومان
4- خوب، بد، جلف (پیمان قاسمخانی ) / 16 میلیارد و 508 میلیون تومان
5- اکسیدان (حامد محمدی) / 11 میلیارد و 102 میلیون تومان
با نگاهی اجمالی میتوان گفت چه عواملی در فروش یک فیلم سینمایی نقش دارند (کمابیش می توان اذعان کرد این موارد در سینمای جهان هم محوریت دارد):
فیلمنامه
قطعا یکی از مهمترین عوامل فروش یک فیلم فیلمنامه است، قصهای که جذابیت ارتباط با طیف گسترده مخاطبان را داشته باشد و ظرایف و نکاتی که در فیلمنامه وجود دارد باعث میشود که فیلم با اقبال گیشه مواجه شود. این قضیه ارزشگذاری برای فیلم یا فیلمنامه آن نیست چه بسا فیلمنامه یک فیلم پرفروش قصهای ساده و تکراری باشد اما براساس ذائقه مخاطب مورد توجه قرار گیرد.
سوپراستارها
حضور بازیگران شناخته شده و سوپراستارها در یک فیلم تاثیر بسزایی در فروش آن دارند کماینکه در همین لیست آماری 5 سال اخیر حضور رضا عطاران ، جواد عزتی و حمید فرخنژاد را می توان به سادگی در فیلمهایی که بازی کردهاند را نشان داد.
کارگردان
بهرحال هر فیلمی ساخته و پرداخته کارگردان آن است و مخاطب در انتخاب فیلمی که میخواهد ببیند، به اسم کارگردان هم توجه دارد، فیلمسازانی که شناخته شده باشند و یا فیلمهای قبلی آنها با استقبال مواجه شده باشد قطعا در این لیست جای دارند مانند اصغر فرهادی و سامان مقدم اگرچه در 2 ژانر کاملا متفاوت فیلم میسازند اما هر 2 در لیست پرفروشها قرار می گیرند.
ذائقه مخاطب
معمولا گفته میشود مخاطب عام حوصله فیلم هنری را ندارد و فیلمهای سرگرم کننده را بیشتر میپسندد ولی همواره فیلمهایی وجود دارد که مثال نقض این گفته است، مثلا فروشنده یا ابد و یک روز در همین چند سال اخیر یا لاتاری امسال، اما شرایط جامعه و روحیات مخاطب واقعا درپاره ای اوقات در انتخاب خرید بلیت نقش دارد شاید بتوان گفت یکی از دلایل استقبال مخاطبین در تابستان امسال از فیلم "هزارپا" ابوالحسن داوودی و شکسته شدن رکورد فروش سینمای ایران بی ارتباط به شرایط اقتصادی جامعه نباشد.
تبلیغات و پخش
زمان و چگونگی پخش، تعداد سینماهای پخشکننده و شکل تبلیغات و فضاسازی پیرامون یک فیلم هم یکی از دلایل اصلی رونق فروش آن است، بهرحال اگر تمامی شرایط فوق را در فیلمی مهیا شده باشد اما آنرا در 2 سالن بدون هیچگونه اطلاع رسانی نمایش دهند باز معلوم است که به فروش چندانی دست نمییابد.