صدمه‌ای که «خانم یایا» به رضا عطاران می زند

صدمه‌ای که «خانم یایا» به رضا عطاران می زند
کد خبر : 153751
تاریخ : 24 آبان 1397
سید ضیاء هاشمی معتقد است فیلم «خانم یایا» به سابقه و برند بازیگران کمدی این فیلم از جمله رضا عطاران لطمه می‌زند.

موضوع اکران شبه کمدی‌های سینمای ایران،‌ چند وقتی است که اعتراض بسیاری از منتقدان قدیم و جدید سینما را دربر داشته است. منتقدانی که علت اعتراض‌شان به این‌گونه فیلم‌ها را بی‌ارزش بودن و نداشتن عناصر زیبا شناسانه بوده است.  

سید ضیاء هاشمی ، رئیس هیئت مدیره شورای عالی تهیه‌کنندگان، درباره اکران فیلم‌های کمدی گفت: «توفیق فیلم‌های کمدی در گیشه و استقبال مخاطبان از این ژانر را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. با تعریفی که از فیلم‌های کمدی وجود دارد فقط جهت انبساط خاطر مخاطبان این دسته از فیلم‌ها ساخته نمی‌شوند، برخی از آثار لایه‌های عمیق‌تری دارند.»

وی افزود: «همیشه فیلم‌های کمدی نتوانستند نظر مخاطب را تامین کنند. اگر جدول فروش فیلم‌ها را مرور کنیم خواهیم دید سینمای کمدی هم توسط مخاطب انتخاب می‌شود و هر کمدی نمی‌تواند نظر مخاطب را تامین کند. درباره فیلم اجتماعی و دیگر گونه‌ها هم این معادله صدق می‌کند. انتخاب آثار در هر گونه‌ای توسط مخاطب صورت می‌گیرد و مخاطب است که حرف اول و آخر را در سینما می‌زند.»

خانم یایا


هاشمی خاطر نشان کرد: «در کمدی‌های اکران شده، فیلم سینمایی «خانم یایا » ساخته عبدالرضا کاهانی برای بسیاری سوال برانگیز است، این نکته را باید گوشزد کنم کارگردان اثر تاکید دارد که فیلم کمدی نیست؛ اما از ستارگان آثار کمدی برای بازی در این فیلم استفاده کرده است این‌که بازیگران تشخیص دادند که خود را در عرصه دیگری محک بزنند و خود را در بوته نقد مخاطب قرار دهند امری است که باید خود پاسخگو باشند؛ اما مخاطب به دلیل حضور بازیگران مطرح سینمای کمدی وارد سالن می‌شود و فیلم دلخواه خود را نمی‌یابد. به نظرم در وهله اول به سابقه و برند بازیگران کمدی این فیلم لطمه می‌زند و در درجه بعدی فیلمساز مورد نقد قرار می‌گیرد، زیرا بازیگران هستند که نقش را خوانده و انتخاب کردند و به دلیل حضور بازیگران، مخاطب فیلم را انتخاب کرده و اینجاست که قضاوت مخاطب نسبت به بازیگران این عرصه تغییر می‌کند.»


رضا عطاران عبدالرضا کاهانی حمید فرخ نژاد امین حیایی خانم یایا

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید