با بهترین فیلم های مارلون براندو آشنا شوید

مارلون براندو اسطوره دنیای سینما
کد خبر : 154882
تاریخ : 5 دی 1397
به مناسبت 61امین سالگرد اکران فیلم On The Waterfront به کارگردانی الیا کازان که مارلون براندو با نقش آفرینی در آن موفق به دریافت اولین جایزه اسکار خود شد، نگاهی داریم به تعدادی از بهترین فیلم های مارلون براندو که یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما محسوب می شود. در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های مارلون براندو می پردازیم.

1- A Streetcar Named Desire؛ 1951


مارلون براندو

تقریبا تمام ستاره های سینماشهرت اصلی خود را مدیون پروژه خاصی هستند؛ با این حال عده کمی مانند مارلون براندو یک شبه با ایفای نقش در فیلمی به شهرت رسیدند. این پروژه برای مارلون براندو فیلم A Streetcar Named Desire به کارگردانی الیا کازانبود.

در این فیلم ابتدا قرار بود جسیکا تندی 24 ساله به ایفای نقش بپردازد؛ اما در نهایت ویوین لی برای ایفای نقش وی جایگزین شد. مارلون براندو در این فیلمنقش استنلی کووالسکی را ایفا کرده و شخصیتی بسیار جذاب و در عین حال سرگردان دارد. این فیلم بر اساس زندگی واقعی بوکسور مشهور، راکی گرازیانوساخته شده است.


2- Julius Caesar؛ 1953۱

مارلون براندو

فیلم Julius Caesar که اقتباسی از یکی از نمایشنامه های شکسپیر به شمار می رود، یکی از بهترین ترکیب بازیگران را در طول تاریخ سینمای هالیوود داشته است (لوئیس کاهرن در نقش سزار، جیمز میسون در نقشبروتوس، جان گیلگد در نقش کاسیوس، گریر گارسوندر نقش کابپرنیا، دبورا کار در نقش پورتیا و مارلون براندو در نقش مارک آنتونی).

اگرچه ممکن است نقش براندو در این فیلم به اندازه سایر نقش ها پر اهمیت به نظر نرسد؛ با این حال وی با کاریزمای خاص خود این نقش را بسیار عالی ایفا کرده است. این فیلمبدون تردید یکی از بهترین فیلمهای مارلون براندو محسوب می شود.


3- On the Waterfront؛ 1954


مارلون براندو

اگرچه فهرست 100 فیلم برتر آمریکایی تاریخ دائما در حال تغییر است؛ با این حال هیچ چیز به اندازه خالی بودن جای فیلم On the Waterfront به کارگردانی الیا کازان در این فهرست که نگاهی انتقادی به فساد در اتحادیه بارانداز هوبوکن نیوجرسی دارد، شگفت انگیز نیست. این فیلم نامزد دریافت 12 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترینبازیگر مرد برای براندو بود و برنده 8 مورد از آن ها شد.

این فیلم به جای به تصویر کشیدن صحنه هایی از فردگرایی استثنایی که یکی از راه و روش های سرمایه داری است، کارگران و قدرت برادری بین آن ها را به تصویر کشیده است. مارلون براندو در این فیلم نقشتری مالوی را ایفا کرده که شخصیتی ساده و در عین حال منحصر به‌فرد دارد.


4- The Wild One؛ 1957


مارلون براندو

اگرچه مارلون براندو جوان موفق به نقش آفرینی در فیلم Rebel Without A Cause در سال 1947 نشد؛ با این حال توانست در دهه 1950 در فیلم The Wild One به کارگردانی لاسلو بندک و تهیه کنندگی استنلی کریمر ایفای نقش کرده و بسیار خوش بدرخشد.

وی در این فیلم نقش جانی استربر، سرکرده گروهی از موتورسواران را ایفا کرده که به شهری آرام حمله کرده اند. اینفیلم تصاویری از نگرانی های واقعی افراد ساده جامعه را به تصویر کشیده است. این فیلم نیز بدون تردید یکی از بهترین فیلم هایمارلون براندو محسوب می شود.


5- Sayonara‌؛ 1956


مارلون براندو

این فهرست علاوه بر فیلم های کلاسیک و کمتر کلاسیک مارلون براندو، تعدادی از عجیب و غریب ترین نقش آفرینی های وی را نیز در بر گرفته است؛ با این حال فیلم Sayonara به کارگردانی جاشوآ لوگاناحتمالا عجیب ترین فیلم این فهرست به شمار می رود. اگر چه این فیلمچندان فوق العاده نیست؛ با این وجود به علت مفاهیم ضد نژاد پرستانه به تصویر کشیده شده در آن در این فهرست قرار گفته است.

ریکاردو مونتالبان نیز در این فیلمبه زبان ژاپنی ایفای نقش کرده است. مارلون براندو در این فیلمنقش فرمانده نیروی هوایی کره را ایفا کرده که به زنی ژاپنی علاقه مند می شود. این شخصیت یکی از ساده ترین شخصیت هایی است کهمارلون براندو نقش آن را ایفا کرده؛ با این حال وی این کار را کاملا حرفه ای و بی نقص انجام داده است.


6- The Godfather؛ 1972


مارلون براندو

دهه 1960 یکی از ضعیف ترین دوره های کاری مارلون براندومحسوب می شود (همانطور که مشخص است، هیچ یک از فیلمهایی که وی در دهه 1960 ایفا کرده در این فهرست قرار نگرفته اند)؛ با این حال ایفای نقش وی درفیلم بی نظیر The Godfather به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال 1972، این روال را بر هم زد.

شخصیت مارلون براندو در اینفیلم از خود وی 15 سال بزرگتر است؛ با این حال نقش آفرینی وی به عنوان شخصیت دون ویتو کورلئونه به قدری حرفه ای بوده که این نقش را به مشهورترین نقش وی بدل کرده است. یکی از نکات جالب این فیلم آن است که براندو برای بهتر ایفا کردن این نقش، در دهان خود پنبه قرار می داده است.

ویتو کورلئونه بزرگ خاندان کورلئونه، در این فیلم مشغول دست و پنجه نرم کردن با چالش های مختلف پیش آمده توسط فرزندان خود است. مارلون براندوبرای ایفای نقش در این فیلم موفق به دریافت دومین اسکار خود شد.


7- Apocalypse Now؛ 1979


مارلون براندو

Apocalypse Now یکی دیگر از بهترین فیلم های مارلون براندوبه کارگردانی فرانسیس فورد کاپولااست. وی در این فیلم نقش سرهنگ نیروهای ویژه کورتز را دارد که عقل خود را بر اثر فشارهای وارده در جنگ از دست داده و افراد وی او را مانند خدا ستایش می کنند.

مارلون براندو در این فیلم بسیار زیبا به ایفای نقش پرداخته و شدت درد را می توان به راحتی در صدای وی احساس کرد. این فیلم علاوه بر قرار گرفتن در فهرست بهترینفیلم های مارلون براندو، یکی از بهترین و ترسناک ترین فیلم هایفرانسیس فورد کاپولا نیز به شمار می رود.


8- The Freshman؛ 1990


مارلون براندو

فیلم The Freshman به کارگردانی و نویسندگی اندرو برگمن که فیلم های The In-laws و Fletch را نیز کارگردانی کرده، احتمالا بهترین نقش آفرینی براندو در یک فیلم در ژانر کمدیمحسوب می شود. در کنار براندو، متیو بردویک در این فیلمنقش دانشجوی جوانی را ایفا کرده که نهایتا مجبور به کار کردن برای گانگستری محلی (با بازی براندو) که تحت تعقیب وزارت دادگستری است، می شود.

The Freshman فیلمی جالب و در عین حال عجیب بوده که اکثر افراد معتقدند نقش مارلون براندودر این فیلم شباهت بسیاری به دون کورلئونه در فیلمThe Godfather دارد. در این فیلمبازیگران بی نظیر دیگری همچون برونو کربی، پنلوپه آن میلر وماکسیمیلیان شل نیز ایفای نقش کرده اند که بازی فوق العاده آن ها نیز بر زیبایی این فیلمافزوده است.

اگرچه نقش های براندو معمولاکمدی نیستند؛ با این حال وی به قدری در این فیلم خوش درخشیده که می توان آن را یکی از بهترین فیلم های مارلون براندوبه حساب آورد.


9- The Score؛ 2001


مارلون براندو

The Score فیلمی قابل پیش بینی در ژانر جنایی به کارگردانی فرانک اوز است. نکته جالب در مورد آن این است که این فیلم تنها فیلمی است که رابرت دنیرو و مارلون براندو در آن در کنار هم به ایفای نقش پرداخته اند. رابرت دنیرو در این فیلم نقش نیک ولزرا ایفا کرده که دزدی کهنه کار است و مارلون براندو نقش هماهنگ کننده کارهای وی را بر عهده دارد.

اگرچه این فیلم چندان فیلم خوبی نیست؛ با این حال نقش آفرینی براندو و دنیرو در کنار یکدیگر می تواند بدون توجه به محتوای فیلم، دلیلی کافی برای تماشای آن باشد. براندو چندان در این فیلم حضور پررنگی ندارد؛ با این حال سایه ای که نقش وی بر فیلم افکنده تاثیرش را در روال فیلم به خوبی نمایان می کند.

در حالی که براندو حین بازی در اینفیلم مشکلات زیادی با کارگردان آن داشته، نقش خود را کاملا حرفه ای ایفا کرده است. مارلون براندوآخرین نقش آفرینی اش را در اینفیلم انجام داده است.



فرانسیس فورد کاپولا رابرت دنیرو پدرخواننده هنر نمایش مارلون براندو اسطوره سینما

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید