«برزخیها »، «تاراج »، «عقابها »، «سرب »، «روز فرشته »، «دزد عروسکها »، «کشتی آنجلیکا »، «گراند سینما »، «سایه خیال »، «ضیافت » و ... تنها بخشی از فیلمهای نامآشنایی هستند که محمدعلی باطنی پوسترشان را طراحی کرده و آنها را این روزها در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته است؛ البته چند کار هم از نقاشیهای این هنرمند در این نمایشگاه حضور دارد.
باطنی درباره شروع کارش میگوید که به ساختمان «ایران فیلم» میرود که الان ساختمان شماره یک «خانه سینما » است. آنجا با خسرو پرویزی ملاقات میکند که در حال تدوین یکی از فیلمهایش بوده است. باطنی به پرویزی میگوید علاقهمند است پوستر سینما کار کند. پرویزی هم او را به بیگدلی معرفی میکند. بیگدلی چند عکس به او میدهد و محمدعلی باطنی کارش را در این زمینه آغاز میکند.
نام این نمایشگاه «۱۳۵۰بود» است که عصر ۹ شهریور افتتاح شد و تا بیستم همین ماه ادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه نخستین پروژه مشترک خانه هنرمندان ایران و موزه سینمای ایران است ؛ آسیه مزینانی ـ معاون هنری خانه هنرمندان ایران ـ درباره برپایی آن، توضیح داد: نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است که با حمایت موزه گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک و گروه سینمایی هنر و تجربه شاهد برگزاری آن هستیم. بیش از ۱۰ سال آرزوی برگزاری این نمایشگاه وجود داشت که با همت علیرضا قاسمخان، مدیرعامل موزه سینما برآورده شد. برپایی این نمایشگاه اتفاق بسیار مهمی در عرصه سینما و هنرهای تجسمی و از این رو قابل تحسین است.
او تاکید کرد: این نمایشگاه نخستین پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است و از این پس شاهد تداوم همکاریهای این دو مجموعه فرهنگی و هنری خواهیم بود.
در ادامه، ویدئویی که درباره محمدعلی باطنی ، توسط رضا جوشنی ساخته شده بود، نمایش داده شد و سپس علیرضا قاسمخان ـ مدیرعامل موزه سینمای ایران ـ در سخنانی به تاریخچه اعلان فیلم در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر بپذیریم که نخستین آگهی نمایش فیلم در مهر ماه سال ۱۲۸۶ یعنی هفت سال پس از ورود سینما به ایران در روزنامه حبلالمتین چاپ شده، میتوانیم به قدمت آگهی سینمایی پی ببریم. دو سال بعد، اعلان سینمای ایران که مردم را به تماشای یک فیلم در سینما فاروس دعوت میکرد، منتشر شد.
وی افزود: برای نخستین فیلم صدادار ایران؛ دختر لر ، یک پوستر توسط یک هنرمند هندی، طراحی شد. اگرچه جریان تولید فیلم ایرانی به دلایل گوناگون از سال ۱۳۱۷ تا سال ۱۳۲۶ متوقف شد اما پوسترسازی و تصویرگری به راه خودش ادامه داد. همچنین پوسترهای فیلمهای خارجی در متن و حاشیه با عنوانهای فارسی تیتربندی میشد.
مدیرعامل موزه سینمای ایران بیان کرد: عباس کیارستمی ، علی اکبر شیرافکن ، آیدین آغداشلو ، محسن دولو و علی مظاهری از نامآوران طراح پوستر در دهه چهل و پنجاه هستند اما در بین طراحان و نقاشان اعلان فیلم این دو دهه، محمدعلی حدت و محمدعلی باطنی بخش مهمی از تاریخ طراحی و نقاشی پوستر فیلم در ایران را به خود اختصاص میدهند. اینجاست که جایگاه محمدعلی باطنی در تاریخ سینما و به ویژه گرافیک ایران مشخص میشود.
قاسمخان از اجرای یک سردرسینمایی در محوطه باز موزه سینما خبر داد و در این زمینه گفت: بعد از نمایشگاه «هزار و سیصد و پنجاه بود»، دو برنامه دیگری با موضوع فعالیتهای محمدعلی باطنی خواهیم داشت؛ یکی برگزاری نشست تحلیل آثار این هنرمند با حضور اساتید و محققان برجسته و دیگری نقاشی یک سردر سینمایی ۱۲ متری (پس از سالها) توسط باطنی در محوطه باز موزه سینما و در حضور عموم است. این برنامهها در قالب برنامههای مکمل یکدیگر برای بزرگداشت چهار دهه فعالیت هنری محمدعلی باطنی، برگزار خواهد شد.
پس از پخش تیرز نمایشگاه «هزار و سیصد و پنجاه بود»، محمدعلی باطنی در سخنانی کوتاه از کسانی که سهمی در شکلگیری و برپایی این نمایشگاه داشتند، قدردانی کرد و گفت: هدف پوستر این است که مخاطب را به سینما ببرد، از این رو یک پوستر سینما باید به گونهای طراحی شود که خوب دیده شود.