جشنواره فیلم فجر و چالشی به عنوان داوران تکراری با کارنامه ضعیف

جشنواره فیلم فجر و چالشی به عنوان داوران تکراری با کارنامه ضعیف
کد خبر : 154849
تاریخ : 22 آذر 1397
انتخاب هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که اسامی برخی از این چهره‌ها تکراری است.
کمتر از دو ماه به آغاز بزرگترین جشنواره بزرگ سینمایی باقی مانده است. روز گذشته بود که خبر معرفی هیئت انتخاب بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در صدر اخبار فرهنگی و سینمایی کشور قرار گرفت. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتم جشنواره فیلم فجر طی حکمی احمد امینی، محمدعلی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی را به عنوان هیئت داوران برگزید. درست است که افراد منتخب به اندازه آثار برگزیده خیلی مورد توجه مردم و یا مخاطبان سینما قرار نمی‌گیرند، اما برای سینماگران و اهالی رسانه اهمیتی کمتر از آثار برگزیده ندارند.

نقد اعضای هیئت انتخاب


حضور بعضی از چهره‌های تکراری، نبود آثار سینمایی در کارنامه کاری‌شان و یا فعالیت‌های نه چندان زیاد و تاثیرگذار در عرصه سینما باعث شده که اعضای هیئت انتخاب بخش سودای سیمرغ همواره مورد نقد قرار گیرند. در این گزارش به بررسی هیئت انتخاب بخش سودای سیمرغ و نقاط ضعف و قوت منتخبین که در دهه نود حضور داشته‌اند، پرداخته‌ایم.


سی و ششمین جشنواره فیلم فجر


سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در حالی برگزار شد که برای نخستین بار پردیس ملت به عنوان میزبان اهالی رسانه توسط شورای سیاستگذاری انتخاب شد. محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی اعضای هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بودند.


سی و پنجمین دوره


سید ضیاء هاشمی، نرگس آبیار، محمدعلی حسین‌نژاد، عماد افروغ، حسین کرمی، جمال امید و طاها حسین‌مرقاتی به عنوان اعضاء هیئت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که محمد حیدری دبیری آن را بر عهده داست، منصوب شدند.



سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر


سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که برای اولین بار هشت انیمیشن در این فستیوال بزرگ حضور پیدا کرد و مورد قضاوت قرار گرفت، با حکم محمد حیدری دبیر این جشنواره محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع‌نوری و رضا مقصودی 22 اثر بخش سودای سیمرغ را انتخاب کردند.



سی و سومین جشنواره فیلم فجر


سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که فیلم افتتاحیه‌اش «محمد رسول‌الله» بود. دبیر این جشنواره یعنی علیرضا رضاداد، احمد امینی، رسول صدرعاملی، حسین کرمی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد احسانی، مجید رضابالا و بهنام بهزادی را به عنوان اعضای هیئت انتخاب این دوره از فستیوال برگزید.



سی و دومین جشنواره فیلم فجر


شاید یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره‌هایی که در میان این شش فستیوال برگزار شد، سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر است که با سی و پنجمین سالگرد انقلاب هم همزمان شد. علیرضا رضاداد دبیر این جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده، مجید رضابالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمدحسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری را به عنوان اعضای هیئت انتخاب معرفی کردند.



چرا کسی نتوانسته جایگزین این سینماگران شود؟


نام برخی از اعضای هیئت انتخاب در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر هر بار، به شکلی تکرار شده ‌است. به طور طبیعی در هر فستیوال ممکن است با نام یکی از این اعضاء که دوره‌های قبل هم حضور داشته است، مواجه شویم. اما سوال اینجا پیش می‌آید که چرا باید نام شخصی را طی شش سال به عنوان عضو هیئت انتخاب مشاهده کنیم و در جشنواره سی و هفتم هم باید با لباس داوری حضور داشته باشد؟ آیا در عرصه سینما طی این سال‌ها کسی نتوانسته جایگزین این سینماگران شود یا به آن جایگاه برسد؟ یا اینکه در بزرگترین فستیوال سینمایی کشور چرا باید کسانی که بیشتر در سیما و رادیو فعالیت داشته‌اند و مدیریت این رسانه‌ها را بر عهده داشته باشند به کادر انتخاب و داوری فجر راه پیدا کنند؟ چرا باید کارگردانان و نویسندگانی که ممکن است برای مدت زمان زیادی در سینما کم‌کار هستند در هیئت انتخاب جشنواره فجر قضاوت کنند؟


مکانیزم بهتری برای انتخاب هیئت انتخاب


برای اعضاء هیئت انتخاب چهره‌های با رزومه‌ قوی‌تری هم وجود دارد، اما مجددا هر سال با چنین انتخاب‌هایی مواجه می‌شویم. تمام این پرسش‌ها در سالیان اخیر مقابل دبیران و مدیران جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، اما هر بار این موضوع به شکلی فراموش شده است. حال از ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر و یا وزارت ارشاد توقع می‌رود که با مکانیزم مناسب و پایداری شیوه اجرایی جشنواره فیلم فجر را تبیین کنند تا این شائبه‌ها در رسانه‌ها و میان سینماگران کمتر شکل بگیرد.

منبع :  ایرناپلاس

جشنواره جشنواره فیلم فجر هیات داوران نقد سودای سیمرغ

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید