نمایشگاه نقاشی خط با محوریت محرم

نقاشی خط مذهبی
کد خبر : 153486
تاریخ : 24 شهریور 1397
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم ، نمایشگاه آثار خوشنویسی و نقاشی خط با عنوان « روضه هنر » در موزه هنر های معاصر دایر شده است .

از چهارشنبه هفته گذشته ۲۱ شهریور، نمایشگاه آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط با عنوان«روضه هنر» در موزه هنرهای معاصر فلسطین دایر شده است؛ نمایشگاهی شامل آثاری از هنرمندان جوان عرصه هنرهای تجسمی که با توجه به ایام عزاداری امام حسین اختصاص به این موضوع دارد.

حسین شیرازی هنرمند عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط که در این نمایشگاه با ارائه تابلویی که در آن به فرازی از زیارت عاشورا پرداخته است، ورود خود به این عرصه را از سال ۸۳ عنوان کرد و گفت: این سیر را من تا اخذ مدارک ممتاز ادامه دادم و پس از آن به سمت نقاشی‌خط و گرافیک گرایش پیدا کردم.

وی در مورد اثری که در این نمایشگاه از او عرضه شده است گفت: این اثر در قالب نقاشی‌خط ارائه شده و همانطور که بازدیدکنندگان مشاهده می‌کنند فرازی از زیارت عاشورا در آن نقش بسته است و البته اگر خواسته باشم در مورد ویژگی‌های آن مطلبی را بازگو کنم باید به این نکته اشاره کنم که این اثر بیشتر به خوشنویسی و خط گرایش دارد تا به فرم و طرح و نقاشی.

شیرازی ادامه داد: شیوه کار در خلق این اثر هنری به این شکل بوده است که ابتدا طرح به شکل دستی اتود شده و سپس با استفاده از اسکن کامپیوتری به اصلاح فرم‌های خطی آن پرداختم و رنگ پس‌زمینه کار را هم قرمز در نظر گرفتم که رنگی معرف عاشورا و حماسه حسینی است.

این هنرمند گرافیست تصریح کرد: با استفاده از دستگاه (CNC ) قطعاتی از یک نوع فلز مصنوعی را مطابق با فرم خط کار رفته در اثر برش زده و روی بخش‌های ویژه آن چسباندم که از جمله ویژگی‌های این فلز مصنوعی نقره‌ای رنگ و خاصیت آیینگی آن است که در مواجهه نخستین بازدیدکننده با اثر، تقریباً همان فرم به کار رفته در تیغه علم‌های مخصوص دسته‌‌های عزاداری به ذهن متبادر می‌شود.

خطاطی با محوریت عاشورا

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا از این شیوه نقاشی‌خط می‌توان در زمینه طراحی کتیبه و پرچم‌های عزا استفاده کرد گفت: بله، اتفاقاً باید گفت شکل تولید و به کارگیری کتیبه و پرچم در محافل عزا تکراری و کلیشه شده است و شما همواره با این مسئله مواجه می‌شویم که مثلاً اشعار محتشم کاشانی به شکل موتیف در حال تکرار شدن است مواجهید. این فرم اجرای اقلام تبلیغاتی و عزا نیاز به تغییر و تحول دارد که می‌توان براساس آثار نوآورانه، طرح‌های دیگری را جایگزین کرد.


محمد بخشی‌زاده دیگر هنرمند شرکت‌کننده در این نمایشگاه است که با یک کار تلفیقی اثری را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است که خود در مورد ویژگی های این اثر گفت: این اثر هنری به شکل سه بعدی تولید شده است و در آن نمادی از علامت‌های حمل شده در دسته‌جات عزا را با واژه مقدس عباس که با استفاده از خط سفیر و ورقه طلا در پایین آن کار شده است را می‌بینید.

وی ادامه داد: این اثر در اصل جزئی از مجموعه آثاری است که از سال ۹۳ با مضمون عاشورا و ارتباط آن با مضامین انقلاب اسلامی کار شده بود چرا که از آن سال به این طرف، دشمن در پی ضربه زدن به ماهیت انقلاب اسلامی هجمه شدیدی را علیه عاشورا و حماسه حسینی ایجاد کرده و در صدد تخریب این حرکت عظیم فرهنگی است.

خطاطی با محوریت عاشورا

این هنرمند عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط در پایان گفت: با توجه به شکل و فرم این تابلو که اساساً ما آن را به منظور استفاده کاربردی تولید کردیم و امکان استفاده آن در زمینه طراحی تندیس و المان به منظور برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دینی است، حتی این امکان وجود دارد که از چنین ایده اجرایی در ابعاد بزرگتر در زمینه المان و نمادهای شهری نیز ویژه این ایام استفاده شود.


روح‌الله حسین‌زاده نیز دیگر هنرمندی است که در این نمایشگاه با یک اثر خوشنویسی در قالب شکسته‌نستعلیق حضور دارد و در مورد ارائه این اثر گفت: این از جمله معدود آثار هنری متعلق به من هست که در منزل شخصی موجود بود و من در طی این سالها فعالیت هنری هر آنچه که پدید آوردم به علاقه‌مندان هنر دینی و شیعی اهدا شده است.

وی ادامه داد: من اقدام به خلق این اثر در زمان تشرف به عتبات عالیات و زیارت مضجع شریف امام‌ حسین کردم و مضمون آن ذکر یک سلام به حضرت اباعبدالله الحسین است که البته در این نمایشگاه با توجه به سابقه کار در زمینه هنر دینی مسئولیت اجرایی آن را نیز به من واگذار کردند.

 خطاطی با محوریت عاشورا

حسین‌زاده در پایان در مورد لزوم پرداخت هنری با چنین شکل و شمایلی در مورد سایر مناسبت‌های مذهبی و دینی گفت: به طور قطع چنین نیازی همواره احساس می شود هر چند که عاشورا و ماجرای شهادت حضرت امام حسین و یارانش در دشت کربلا از اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ و مکتب شیعی برخوردار است اما اگر عزمی از سوی مسئولان وجود داشته باشد، به طور قطع بضاعت و قابلیتی که در میان هنرمندان در پرداختن به این مضامین وجود دارد شاهد خواهیم بود که ویژه هر مناسبت دینی چنین نمایشگاه‌هایی دایر خواهد شد.

یادآور می‌شود، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط «روضه هنر» تا اول مهر در موزه هنرهای معاصر فلسطین برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

منبع ایکنا

هنرهای تجسمی نمایشگاه نقاشی خط خوشنویسی

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید