فرهادی ، جایزه ی سوئد و تمجید از ژیلا مساعد «عضو آکادمی نوبل ادبیات»

اصغر فرهادی
کد خبر : 153735
تاریخ : 20 آبان 1397
اصغر فرهادی با حضور در بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «استکهلم» سوئد جایزه «ویژنری» این رویداد سینمایی را دریافت کرد. و در گفتگویی با اشاره به نقش حساس زنان ، از خانم ژیلا مساعد عضو ایرانی آکادمی نوبل ادبیات تمجید کرد

به گزارش بانگ به نقل از ایسنا ، اصغر فرهادی در گفت‌وگو با روزنامه گوتنبرگ پُست سوئد درباره نقش حساس زنان و پرداختن به زندگی روزمره زنان در فیلم‌هایش گفت: زمانی که نگارش فیلمنامه را آغاز می‌کنم، از ابتدا درباره جنسیت‌ها فکر نمی‌کنم و در فرآیند نوشتن به تدریج جنسیت و شخصیت‌ها شکل می‌گیرند و زمانی که نقش یک زن است، تلاش می‌کنم وارد شخصیت او شوم و شرایط را از زاویه دید او نگاه کنم و این ناخودآگاهم است که به من کمک می‌کند. این کارگردان برنده اسکار ادامه داد: در حال حاضر زنان در ایران فعال‌تر و خلاق‌تر هستند، از مردان سخت‌تر کار می‌کنند و مسوولیت بیشتری را می‌پذیرند. زنان به نسبت بیشتری در مقایسه با مردان در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند و فکر می‌کنم بیشتر درباره آینده تفکر می‌کنند، در حالی که مردان بیشتر علاقه‌مند به گذشته هستند. 

اصغر فرهادی

وی در واکنش به انتخاب ژیلا مساعد نویسنده و شاعر ایرانی‌الاصل به‌عنوان یکی از اعضای ۱۸ نفره انتخاب برنده نوبل ادبیات نیز گفت: مصاحبه‌ای از وی را دیدم و متوجه شدم که به عضویت آکادمی نوبل ادبیات درآمده است. بسیاری از هموطنان من در سایر کشورها کار دشواری برای شروع داشته‌اند و محبور بودند سخت بجنگند. ژیلا مساعد اکنون عضو آکادمی سوئد (فرهنگستان سوئد) شده است و این موضوع از صمیم قلبم باعث غرور و افتخار من است. در درجه اول به دلیل اینکه وی یک زن است و همچنین به این دلیل که ایرانی است.  کارگردان «چهارشنبه سوری» گفت: هم‌اکنون موضوع بهبود وضعیت زنان در سینما یک مساله جهانی است و جنبش‌هایی چون METOO در بلند‌مدت می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند اما این امر زمانبر است. فرهادی در پایان و پس از دریافت جایزه ویژنری جشنواره استکهلم گفت: ارزش این عنوان بیشتر از سایر جوایزم است، چرا که آن را در زادگاه «اینگمار برگمن» و «آوگوست استریندبرگ» دریافت می‌کنم.

ژیلا مساعد

اصغر فرهادی نوبل ادبیات ادبیات نویسنده کارگردان جشنواره بین المللی ژیلا مساعد جشنواره استکهلم

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید