تا ۱۰ سال دیگر اثری از فرهنگ در سرزمین ما وجود نخواهد داشت

مسعود داوودی - فیلم-سینما-گیشه-اخبار سینما- اخبار هنری-روزنامه- اخبار فیلم
کد خبر : 153614
تاریخ : 7 مهر 1397
روزنامه سینمایی «بانی فیلم» امروز وارد شانزدهمین سال فعالیتش شد؛ روزنامه‌ای خصوصی و تخصصی که مانند بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه، مدتی است به سختی خود را در فضای رسانه‌ای نگه داشته است.

مدیرمسؤل روزنامه «بانی فیلم» گفت: و اگر شرایط به همین گونه ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال دیگر اثری از فرهنگ در سرزمین ما وجود نخواهد داشت.

 مسعود داوودی  درباره مشکلات رسانه‌ای و اقتصادی روزنامه «بانی فیلم» در سال‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه از دوره دولت نهم تصمیم‌گیری‌هایی برای تغییر در بسته‌های حمایتی از رسانه‌ها صورت گرفت که در ابتدا تصور می‌شد می‌تواند به شرایط رسانه‌ها کمک کند اما با گذشت مدت زمان کمی، همه متوجه شدیم که این تغییرات آسیب‌های زیادی را به نشریات مستقل وارد کرده است.

او ادامه داد: در ادامه این روند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز همچنان نشریات مستقل از سوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مورد حمایت قرار نگرفتند؛ به عنوان مثال در ابتدا یارانه‌ها را به مدت یک سال قطع کردند و سپس قرار شد که به صورت هدفمند رسانه‌ها یارانه دریافت کنند. این در حالی است که این طرح از همان ابتدا شکست خورده بود و باعث شد که بسیاری از نشریات خصوصی دیگر نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرمسوول روزنامه «بانی فیلم» همچنین از طرح بیمه خبرنگاران نیز انتقاد کرد و اجرای این طرح را یکی از دلایل سودجویی مالی از سوی برخی از اهالی رسانه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شرایط اقتصادی که با سهل‌انگاری دولت و مسؤولان روز به روز بدتر شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم نیز دچار آسیب‌های اقتصادی کرد و در واقع دیگر پولی در این وزارتخانه نمانده است که بخواهند رسانه‌ها را حمایت کند. آنقدر شرایط رسانه‌های مستقل سخت شده است که در حال حاضر مشتریان آگهی‌های ما به یک هشتم سابق رسیده است و اگر تا دیروز جذب آگهی می‌توانست یکی از راه‌های کسب درآمد روزنامه باشد، با شرایط فعلی این امکان را هم از دست داده‌ایم.

داوودی همچنین در بخشی از سخنان خود به شرایط سینما و مشکلاتی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات ما به عنوان رسانه‌ای که به صورت تخصصی به مباحث فرهنگ و هنر و به ویژه سینما می‌پردازد، این است که باید با جریانی مقابله کنیم که تنها دنبال ثروت اندوزی است و هیچ ارزشی برای فرهنگ و هنر کشور قائل نیست.

او افزود: بیش از ۱۰ سال است که ما در مقابل یک جریان سینمایی پولدار و بی فرهنگ قرار گرفته‌ایم که طبیعتا به چندین جریان رسانه‌ای نیز متصل است. آنقدر نقش این جریان در سینما  پررنگ شده است که دیگر برای ما امکان پذیر نیست مقابل آن بایستیم. متاسفانه برخی از مدیران یا از این موضوع اطلاع ندارند یا اینکه غفلت می‌کنند؛ به هر صورت این جریان روز به روز قدرتمندتر می‌شود و اگر نگاهی به فیلم‌های سینمایی اکران شده در سال‌های اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم که بیشتر سالن‌های سینما در اختیار فیلم‌هایی قرار گرفته است که از هر نوع شوخی سخیفی برای جذب مخاطب بهره می‌برند؛ این در حالی است که این ادبیات رکیک مورد استفاده در فیلم‌های سینمایی منتسب به این جریان، حتی در سینمای پیش ازانقلاب هم وجود نداشت.

مدیرمسؤول روزنامه  «بانی فیلم» اظهار کرد: این جریان همانند غده سرطانی در فضای سینمایی کشور ریشه دوانده است و اگر شرایط به همین گونه ادامه پیدا کند تا ۱۰ سال دیگر اثری از فرهنگ در سرزمین ما وجود نخواهد داشت. تلاش ما این است به عنوان رسانه‌ای فرهنگی بتوانیم این مشکلات را به مدیران گوشزد کنیم.

او در پایان سخنان خود با اشاره به شانزدهمین سالگرد روزنامه «بانی فیلم» خاطرنشان کرد: انتشار یک روزنامه خصوصی مستقل آن هم در حوزه پر از سوءتفاهم سینما کار بسیار دشواری است. اگر ما توانستیم ۱۵ سال این مسیر را ادامه دهیم به خاطر فعالیت دوستان خبرنگاری بوده است که ما را در این سال‌ها همراهی کرده‌اند.

سینمای ایران فرهنگ و هنر مسعود داوودی

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید