اقتصاد هنری ریسک بالایی دارد

کارگروه اقتصاد فرهنگ و هنر استان خراسان شمالی
کد خبر : 153741
تاریخ : 21 آبان 1397
اولین کارگروه اقتصاد فرهنگ و هنر در استان خراسان شمالی تشکیل شد و در طی این جلسه با اشاره به کاهش بودجه حوزه فرهنگی هنری استان به یک سوم و رشد خدمات فرهنگی هنری ، هم اندیشی در مورد مسائل فرهنگی هنری صورت گرفت و به موجب تصمیمات 4 سینمای جدید در بجنورد ساخته خواهد شد ...
به گزارش بانگ به نقل از ایرنا - حسین فرخنده روز دوشنبه در نخستین کارگروه اقتصاد فرهنگ و هنر به رشد فعالیت های هنری در استان خراسان شمالی اشاره و اظهار داشت: شمار خدمات فرهنگی و هنری امسال علیرغم کاهش اعتبارات به یکسوم نسبت به سال 90 افزایش یافته است.
وی افزود: این در حالی است که اعتبارات این حوزه در آن سال 15 میلیارد ریال و امسال پنج میلیارد ریال بوده است.
وی ورود بخش خصوصی و برپایی جشنواره های متعدد موسیقی و هنرهای تجسمی، افزایش فروش بلیت گیشه تئاتر و سینما و افزایش مشارکت مردمی را از مهمترین نشانه های افزایش این فعالیت ها دانست.
فرخنده از مهمترین مزایای این استان را مصرف فرهنگی بالای مردم خواند و گفت: مردم این استان علی رغم پایین بودن درآمد سرانه، استقبال خوبی از فعالیت های فرهنگی و هنری دارند.
وی افزود: هم اکنون تولیدات خوب و شاخصی در حوزه فرهنگ و هنر در استان داریم ولی یکی از مشکلات استان نبود مکان مناسب از قبیل نگارخانه برای عرضه این محصولات است به طوری که فضاهای موجود نیز بیرون شهر و دور از دسترس عموم است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی یادآور شد: این استان، به جز در بخش کتابخانه ای، کمترین سرانه فرهنگی کشور را داشته و با میانگین های کشوری فاصله زیادی دارد.
وی جبران این نقیصه در حوزه فرهنگ و هنر را نیازمند حمایت همه جانبه دانست و افزود: حتی در وضعیت اقتصادی مطلوب هم خرید کالای فرهنگی برای مردم اولویت ندارد، لذا در وضعیت اقتصادی کنونی باید سیاست گذاری درستی در این رابطه صورت گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به ایجاد 2 نگارخانه در محل خیابان ماژانی و گلشن بجنورد اشاره کرد و گفت: به سرمایه گذاری در بخش آمفی تئاترها، سینما و دیگر فضاهای فرهنگی کمترین توجهات صورت گرفته است.
فرخنده با بیان اینکه توسعه در بخش شهری متوازن نبوده، افزود: هر روز شاهد راه اندازی بوتیک ها و مغازه های شیک در سطح شهر هستیم ولی کتابفروشی ها و آمفی تئاترها از این نگاه بهره ای نبرده اند.
سالن سینما

اقتصاد هنر ریسک بالایی دارد

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این جلسه با تاکید بر خطرپذیری اقتصاد هنر، گفت: هیچ سرمایه گذاری تنها با اتکای به فروش بلیت ، اقدام به ساخت سینما نمی کند.
وحید نمازی با اشاره به اختصاص مشوق هایی برای ساخت سینما در سال های گذشته، اظهار داشت: باید این سیاست های تشویقی دوباره منظور شود تا سرمایه گذاران خطر کرده و به حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر وارد شوند.
وی با اشاره به لزوم راه اندازی بازارچه های هنری برای رونق این حوزه افزود: باید زیرساخت های لازم برای ایجاد این بازارچه ها در استان فراهم شود.
نمازی اظهار داشت: در شرایط فعلی بخش خصوصی تا حدودی به تکاپو افتاده است ولی در بحث هنرمندان استانی اتفاقی نیفتاده و حتی رکود بیشتری مشاهده می شود.
وی با اشاره به تولید 70 فیلم کوتاه از سال 90 تا 96 در استان، یادآور شد: با این وجود در سال 97 با افزایش چندین برابری قیمت ها حتی 2 فیلم هم تولید نشده است.

 تولیدات فرهنگی استان خاک می خورد

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی نیز به نبود فضا برای عرضه محصولات فرهنگی تاکید کرد و گفت: محصولات خوبی در استان تولید می شود ولی در انبارها خاک می خورد.
وی نمونه این امر را 53 عنوان کتاب منتشره هنرمندان شاخص استان برشمرد که برخی از آنها جایگاه ملی دارند ولی در استان حتی یک نسخه از آن هم به فروش نرسیده است.
نمازی با بیان اینکه ناشران استان به دلیل عدم حمایت تبدیل به رابطان چاپ شده اند، افزود: تعداد کتاب های تولید شده در حوزه فرهنگ و هنر استان به 50 تا 100 جلد می رسد.
فرهنگی هنری

 تغییر کاربری 2 بنای قدیمی به عرضه گاه محصولات فرهنگی

شهردار بجنورد نیز تغییر کاربری حمام عسکری و کاروانسرای سبزه میدان برای عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی و اختصاص رایگان 2 سالن تخصصی در نگارخانه شهرداری به هنرمندان را از اقدامات صورت گرفته در این حوزه خواند.
روح الله براتیان گفت: خانه فرهنگ شهرداری نیز در بهترین نقطه شهر آماده عرضه محصولات فرهنگی هنرمندان استان است.
وی افزود: توافق های لازم با مالک سینماهای قدس و سعدی نیز صورت گرفته تا در ازای اعطای مجوز برای ساخت فضای تجاری در این 2 مکان، پردیس سینمایی در زمین های ارتش ساخته شود.

بخش خصوصی باید وارد عرصه فرهنگی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز با تاکید بر لزوم حضور بیشتر بخش خصوصی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، اظهار داشت: باید به تناسب بخش دولتی، سرمایه گذاران بخش خصوصی را نیز وارد بدنه کار کرد.
مجید پورعیسی افزود: متاسفانه در حوزه مشارکت ها بخش خصوصی را وارد نمی کنیم و بعد می گوییم که در بخش اجرا کمک کنند و در اجرا نیز دخالت می کنیم.
وی با اشاره به تاثیرگذاری عمیق حوزه هنر، وظیفه دولت را نظارت بر اجرای امور دانست و گفت: با کمک فعالان بخش خصوصی، بی شک اقتصاد این بخش ها رونق بیشتری پیدا می کند.
پورعیسی تاکید کرد: باید هنرمندان را معرفی و جایگاه والای آنها را در جامعه پررنگ کنیم و همان طور که برای زنجیره آبنبات وقت می گذاریم برای زنجیره تولید یک کالای هنری نیز زمان صرف کنیم.
وی اظهار داشت: باید کاری کرد که هنرمند در جامعه جایگاه خوبی داشته و شان فرهنگی برای وی ایجاد شود تا قدرت فرهنگی داشته باشند.

مشکل نبود فضای مناسب کسب و کار است

سرپرست اداره کل امور اداری و مالی استانداری خراسان شمالی نیز مشکل کشور را در مناسب نبودن فضای کسب و کار دانست و افزود: این مشکل در حوزه فرهنگ و هنر صد برابر است.
سیدعلی میرکریمی اظهار داشت: با توجه به شیب استقبال فرهنگی مردم خراسان شمالی، باید فضای کسب و کار در این حوزه بهبود یابد زیرا اگر عرضه خوب باشد تقاضا نیز بهتر می شود.
وی پیشنهاد راه اندازی گذرگاه فرهنگی در محل پادگان ارتش در بجنورد را داد و گفت: این گذرگاه می تواند در همه شهرهای استان راه اندازی شود.
در این نشست مقرر شد کمیته اقتصاد فرهنگ و هنر ذیل کارگروه اقتصادی استان تشکیل شود و مصوبات این کمیته پس از تصویب در کارگروه اقتصادی استان در شورای برنامه ریزی به تصویب برسد.

فرهنگ و هنر خراسان شمالی اقتصاد فرهنگ و هنر بجنورد کارگروه

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید