نبود ساختار در مرکز هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی ، اسما فیروزآبادی
کد خبر : 152379
تاریخ : 13 شهریور 1397
نخستین نشست خبری هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور اهالی رسانه در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد. مظفری درباره نتایج حاصل از دیدار‌های خود با انجمن‌های تجسمی اظهار کرد: تقریبا از روزی که وارد حوزه تجسمی شدم با ۷ انجمن ثبت شده و دو انجمن نگارگران و کاریکاتوریست‌ها که هنوز ثبت نشده است، دیدار داشته ام و میتوانم بگویم که از نزدیک با مسائل جدی انجمن‌ها آشنا شده ام

او در ادامه درباره شک و شبهه ای که چندین سال است پیرامون گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران مطرح است، گفت: در حال حاضر ۳۲۵۹ اثر ثبتی در موزه وجود دارد و نزدیک به ۵۱۲ اثر موجود هم ثبت نشده است که وضعیت آنان برای ثبت در حال بررسی است.

مظفری افزود: صحبت‌هایی درباره ثبت آثار موزه در سامانه جام انجام شده، اما از آنجایی که جام مخصوص آثار میراث فرهنگی است و فعلا تعریفی برای آثار تجسمی ندارد منتظر اقدام‌های بعدی هستیم.

سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران ضمن اشاره به راه اندازی نرم افزار ویژه بانک اطلاعاتی آثار موزه بیان کرد: در این سامانه تمامی آثار موزه به همراه مشخصات هنرمندان هر اثر بارگذاری می‌شود. در قدم دوم آثار با اسناد خریداری آن‌ها مطابقت داده خواهد شد و در مرحله سوم معاینه حضوری اثر توسط تیمی از هنرمندان و پژوهشگران هنری انجام می‌شود که مرحله اول تا ۲ ماه آینده به مرحله اجرا می‌رسد؛ اما برای مراحل دوم و سوم ۴ ماه فرصت نیاز است.

مدیر کل هنر‌های تجسمی درباره حواشی که اخیراً با نمایش آثار مستهجن در گالری‌ها پیش آمده و چگونگی نظارت بیشتر بر گالری‌ها اظهار کرد: در این زمینه ما دو نوع نظارت داریم: نظارت اول نظارت بر آثار است. یعنی مدیر هر گالری موظف است پیش از نمایش، تصاویر آثار را برای دفتر هنر‌های تجسمی ارسال کند و پس از تایید کارشناسان آثار به نمایش درآید و نظارت دوم بر عهده گالری داران است. عموما گالری داران مدیریت خوبی بر آثار دارند، بعضا ممکن است خطا‌هایی هم ایجاد شود که من از کارشناسان خواسته ام آثار کسانی که به ارزش‌های اسلامی توجه نمی‌کنند، از دایره نمایشگاه و گالری‌ها حذف شوند.

وی درباره تعداد گالری‌های شهر تهران و کشور گفت: در حال حاضر ۲۶۱ گالری در تهران و ۲۷۳ گالری در شهرستان‌ها به ثبت رسیده اند که ۱۰ درصد از این تعداد همانند سایر کشور‌ها فعال بوده و به اقتصاد هنر کمک می‌کنند.

مظفری در ادامه در خصوص مشکلاتی که در جشنواره‌های تجسمی کشور حاکم است و گله مندی هنرمندان را درپی دارد، بیان کرد: در حال حاضر جشنواره‌های تجسمی در کشور دچار بحران شده اند. گویا هرکسی که خواسته به نحوی حضور خود در تجسمی را اعلام کند جشنواره تاسیس کرده است.

وی افزود: در سال نزدیک به ۸۰ جشنواره برگزار می‌شود که اشکال همه آن‌ها فقدان خلاقیت است و جشنواره‌ها به جای رویداد به امور اداری تبدیل شده اند.

معاون فرهنگی سابق زیباسازی شهر تهران در پاسخ به اینکه علاوه بر بیمه و اهدای وام ناچیز چه تمهیدات دیگری برای حمایت از هنرمندان اندیشیده اید، گفت: معرفی هنرمند بر عهده ماست، با این حال صحبت‌هایی با رئیس صندوق حمایت از هنرمندان انجام شده و خبر‌های خوبی در راه است که اجازه بدهید، این اخبار از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس شود.

وی در ادامه در خصوص روند مرمت موزه هنرهای معاصر اظهار کرد: از مرمت موزه ۹۸ روز می گذرد و طبق برنامه ریزی‌ها ۱۱۶ روز دیگر باقی مانده است. برای مرمت ۱۶۰ جبهه کاری داریم که در حال حاضر ۳۴ درصد در بام، ۲۶ درصد در نما، ۱۶ درصد در محوطه، ۱۸ درصد در گالری ها، ۳ درصد در سرویس، ۱ درصد در گنجینه پیشرفت داشته و وارد موتورخانه و تاسیسات هم اصلا نشده ایم.

مظفری افزود: به دلیل شرایط بازار راندمان مرمت از حد انتظار ۱۰ درصد کمتر است که غیر طبیعی نیست. تاکنون ۱، ۵ میلیارد برای عملیات هزینه شده و کل بودجه مورد نیاز تا اتمام ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی در پاسخ به اینکه پرونده واگذاری موزه هنر‌های معاصر به کجا رسید و کار دوسالانه‌ها از این پس چطور پیش خواهد رفت؛ اظهار کرد: با واکنش به موقع هنرمندان و امور اداری انجام شده پرونده موزه بسته شد. دوسالانه‌ها هم بحث جدی در حوزه تجسمی است. کار دولت برگزاری دوسالانه نیست. انجمن‌های تجسمی باید ورود و با تمام قدرت این بی ینال‌ها را برگزار کنند.

مظفری در ادامه درباره ضعف‌هایی که دامنگیر فعالیت‌های مرکز هنر‌های تجسمی است، گفت: مرکز هنر‌های تجسمی با داشتن موسسه توسعه هنر‌های تجسمی و موزه هنر‌های معاصر نتوانسته در سال‌های گذشته به میزانی که سایر مرکز‌ها فعالیت داشته اند، فعال باشد. جدی‌ترین چالش موجود در این مرکز عدم وجود ساختار است که باید فکری برای آن شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا وعده وزیر برای احداث گالری ملی عملی خواهد شد یا خیر، گفت: مشکل جدی ما و انجمن‌های تجسمی برای برگزاری جشنواره و بی ینال‌ها نبود مکان برای نمایش آثار است. احداث گالری ملی از برنامه‌های جدی در سال ۹۷ است که امیدواریم بتوانیم آن را سریع‌تر احداث کنیم.

مدیر کل هنر‌های تجسمی در ادامه ضمن اشاره به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر شفاف سازی هزینه‌ها بیان کرد: طی ۴۵ روز آینده گزارش مالی جشنواره تجسمی فجر اعلام می‌شود. در سال ۸۰ الی ۱۲۰ میلیارد گردش مالی در تجسمی داریم که ما موظف هستیم، بخش مربوط به خودمان را بررسی و گزارش کنیم.

وی در پایان از مظلومیت هنر‌های تجسمی در جامعه انتقاد کرد و گفت: برای ساماندهی وضعیت هنر لازم است که سازمان صنفی هنرمندان را تاسیس کنیم. برای این هدف اقدام‌هایی انجام شده، وزیر محترم دستور اجرای آن را ابلاغ کرده اند، خانه هنرمندان هم در حال فعالیت برای تحقق این هدف است.

هنرهای تجسمی بحران نشست خبری

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید