کمانچه کلهر کالبد روح بشری

کمانچه کلهر کالبد روح بشری
کد خبر : 152369
تاریخ : 12 شهریور 1397
کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و آهنگساز، برنده جایزه معتبر بین‌المللی Human Spirit ( روح بشری ) ایزاک اشترن شد. این جایزه که از سال ۲۰۱۶ بنیان‌گزاری شده، به‌منظور احترام به گروه‌ها یا افرادی است که سهم برجسته‌ای در کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی داشته‌اند.

بسیار باعث افتخار است که امسال جایزه دستاورد هنری انسان دوستانه‌ی آهنگسازهایی که آثار و فعالیت آنها به‌منظور نزدیک کردن انسان‌ها در جهان از طریق موسیقی صورت گرفته و سهم برجسته‌ای در درک ما از انسانیت از طریق مدیوم موسیقی داشته‌اند، به کیهان کلهر، موزیسین برجسته ایرانی تعلق گرفت. هنرمندی که از پنج سالگی کار موسیقی را شروع و برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است.

<b><b>کیهان کلهر</b></b>

مسابقه بین‌المللی ایزاک اشترن در کنار آزمون‌های بین‌المللی چایکوفسکی (پیوتر چایکوفسکی موسیقیدان و آهنگساز روسی) و کوئین الیزابت از معتبرترین آزمون‌های موسیقی جهان هستند. این مسابقه به منظور پاسداشت هنر «ایزاک اشترن» – ویولونیست اوکراینی تبار اهل امریکا – چنین نام‌گذاری شده است.


تلاش‌های بین‌المللی از کیهان کلهر هنرمندی جهانی ساخته که شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. برجسته‌ترین نوازنده کمانچه جهان معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»

استاد <b><b>کیهان کلهر</b></b>
کلهر در سال‌های گذشته و در هر کجای جهان که کنسرت برگزار کرده و یا برنامه‌ای داشته، تلاشش بر معرفی فرهنگ و هنر ایران بوده است. او هر گاه فرصتی به دست آورده سعی کرده تا تصویری روشن از فضای داخلی ایران را برای جهانیان توصیف کند.

وی در موردبداهه‌نوازی‌ های بی‌نظیر خود گفته:

من فکر می‌کنم شالوده و عصاره‌ی اصلی موسیقی ما در واقع تکنوازی‌ است.
همنوازی یا گروه‌نوازی در موسیقی ایرانی یک مقوله خیلی جدید است. جدید که می‌گوییم، منظور این است که از ۱۰۰ـ ۹۰ سال پیش شروع شده. ولی اگر به قبل از آن رجوع کنیم، ساز و آواز یا تار و کمانچه، دو ساز با هم و یا ساز تنها و بداهه‌نوازی و تکنوازی اصل موسیقی ما بوده. کمااینکه این سنت ادامه پیدا می‌کند و تا همین الان مثلاً از قدیمی‌هایی که اهل بداهه‌نوازی بوده‌اند و همیشه با بداهه‌نوازی شناخته شده‌اند، استاد شهناز و استاد کسایی هستند.

کیهان کلهر جشنواره بین المللی کمانچه Human Spirit

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید