بلغارستان میزبان صنایع دستی ایران

صنایع دستی ایران
کد خبر : 153516
تاریخ : 27 شهریور 1397
شانزدهمین نمایگاه بین المللی صنایع دستی بلغارستان که با حضور رییس پارلمان این کشور آغاز شد ، با شعار « هنر ، پلی میان فرهنگ ها » میزبان صنایع دستی ایران شد .

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، آثار دست هنرمندانی ایرانی در قالب یکنمایشگاهمجزا در شانزدهمیننمایشگاهبین‌المللی صنایع دستی بلغارستان در شهر گابروو به نمایش درآمد.

به گزارش بانگ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستیبلغارستان که با حضور خانم تسوِتا کارایانچِوا، رییس پارلمان این کشور آغاز شد، شهردار گابروو، رییس موزه قوم‌شناسی این شهر، معاون وزیر گردشگری بلغارستان، کاردار و رایزن فرهنگی کشورمان، سفیر فلسطین در بلغارستان، نماینده سازمان ملل دربلغارستانو جمعی دیگر از مقامات، دیپلمات‌ها، هنرمندان و علاقمندان به آثار هنری حضور داشتند.

صنایع دستی ایران

پس از مراسم افتتاحیه، رییس پارلمانبلغارستانو سایر مقامات و میهمانان، نمایشگاهایرانرا که با عنوان «هنر، پلی میان فرهنگ‌ها» در یکی از ساختمان‌های موزه قوم‌شناسی (که به سبک خانه‌های قدیمی و سنتیبلغارستانساخته شده است) دایر شده بود را افتتاح کردند. در این بخش دوطاقی، کاردار پیشین سفارت کشورمان در بلغارستان، دقایقی کوتاه در مورد ایننمایشگاهصحبت کرد و طی آن گفت: رایزنی فرهنگیایرانتلاش کرده است تا گوشه کوچکی از هنر 7 هزار ساله ایران زمین را به نمایش بگذارد.

وی سپس با اشاره به وجود تعداد قابل توجهی از لغات فارسی در زبان بلغاری آن را نشانه نزدیکی ریشه‌های فرهنگی دو کشور دانست و افزود: عده‌ای از نخبگان معتقدند خاستگاه تاریخی دو ملتایرانو بلغارستان، یک منطقه بوده است.

در ادامه یکی از آثارصنایع دستیکشورمان و کتاب‌های «واژه‌های فارسی در زبان بلغاری» و ترجمه شاهنامه به بلغاری، به رییس پارلمانبلغارستاناهدا شد و  وی به بازدید از آثار به نمایش گذاشته شده در ایننمایشگاهپرداخت.

گفتنی است؛ آثار موجود درنمایشگاهعبارت بودند از: خاتم‌کاری، قلم‌کاری، میناکاری روی سفال و مس، نقره‌کاری، گلیم، خطاطی رو کاغذ، خطاطی برجسته، پارچه‌های قلمکار، لباس اقوام ایرانی، تذهیب، به همراه بافت زنده بر روی دار قالی.

همچنین در بخش دیگری ازنمایشگاهو در فضای باز، کارگاه‌های خطاطی و بافت فرش کشورمان دایر بود و در طولنمایشگاهبرای علاقمندان توضیحات لازم ارایه می‌شد.

هنرهای تجسمی نمایشگاه صنایع دستی نمایشگاه بین المللی

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید