هما روستا بی‌حاشیه، جستجوگر و آرتیست بود

هما روستا-پوران درخشنده-هیس دخترها فریاد نمی زنند-سینما-فیلم-اخبار سینما
کد خبر : 153589
تاریخ : 4 مهر 1397
چهارمین روز پاییز به هما روستا اختصاص دارد. رفت و آمدش به این دنیا به طرز شگفت‌آوری گره خورد به چهار مهرماه. پوران درخشنده کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» از همکاری‌اش با این هنرمند گفت.
مرحوم روستا برخلاف بازیگران دیگر که ممکن است او را فقط با چهره‌اش به یادآوریم، با صدای دل‌نشینش نیز برایمان تداعی می‌شود. هنرمندی که همراه با «پرنده کوچک خوشبختی» در سینما درخشید و «از کرخه تا راین» را با نگاه نگرانش در سینمای ما جاودانه کرد. «مسافران» و «دو هم‌سفر» از دیگر آثار دیدنی اوست.





پوران درخشنده

هما روستا به شخصیت‌های آثارش روح و جان می‌بخشید

پوران درخشنده ، کارگردان فیلم «پرنده کوچک خوشبختی » درباره ویژگی‌های حرفه‌ای هما روستا و همکاری‌اش با وی در این فیلم، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: از نظر من ایشان یک شخصیت بی‌نظیر، تاثیرگذار و ارزشمند در سینمای ما بود. هما روستا به‌قدری نسبت به کارش عشق می‌ورزید که زمان برایش معنا و مفهومی نداشت و هنگامی‌که سر کار می‌آمد، زمان برایش کاملاً متوقف می‌شد و تا موقعی که از محدوده کارش خارج می‌شد، همه‌چیز را فراموش می‌کرد و تنها برای رسیدن به آن شخصیتی که می‌خواست بازی کند، فکر می‌کرد. به شخصیت اثرش روح و جان می‌بخشید و آن‌قدر در غم و شادی خودش را غرق می‌کرد که بتواند شخصیت مورد نظر را پیدا کند.

روستا یک انسان‌دوست‌داشتنی و متعهد بود

کارگردان فیلم «هیس دختران فریاد نمی‌زنند » با اعلام اینکه هما روستا انسانی بسیار دوست‌داشتنی و خیلی متعهد بود، خاطر نشان کرد: ایشان همیشه نسبت به حرفه‌اش بسیار مسئولیت‌پذیر بودند. هیچ‌وقت یک دقیقه هم هنگام فیلمبرداری دیر نمی‌آمد. هنگام ساخت فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» زمان زیادی را با یکدیگر می‌گذراندیم، به‌دلیل اینکه تمرین فیلمنامه جزو موارد اولیه کارم است. شاید نزدیک سه ماه تمرین داشتیم و خانم روستا همه تلاشش را می‌کرد که با ملیحه، دختر ناشنوای فیلم بتواند ارتباط بگیرد. چون این شخصیت، یک شخصیت واقعی بود و به همین دلیل برای رسیدن به این شخصیت انرژی بسیاری گذاشت.

 خاطره و لذت همکاری با وی، همچنان در من است

درخشنده درباره تفاوت ویژگی‌های حرفه‌ای هما روستا با دیگر هنرمندان عنوان کرد: خیلی‌ها نقششان را بی‌تفاوت بازی می‌کنند و می‌روند. اما خیلی‌های دیگر ماندگارند و بازی نکردن را بازی می‌کنند. بازیگری هستند که خلاق‌اند و تکنسین نیستند. برای شخصیت موردنظر رنگ و لعاب واقعی و درست پیدا و باورپذیرش می‌کنند؛ هما روستا از نظر من چنین شخصیتی بودند، حیف که از دستشان دادیم. متأسفانه بعد از همکاری خیلی موفقی که در «پرنده کوچک خوشبختی» با ایشان داشتیم، دیگر فرصت همکاری دوباره پیش نیامد، اما خاطره و لذت همکاری با وی همچنان در من است و هیچ‌وقت همکاری با زن آرتیستی که به معنای واقعی آرتیست بود را از ذهنم بیرون نمی‌رود. 

دنبال جستجو بود

کارگردان «رویای خیس » در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مستعد بودن ایشان در بازیگری و صدای زیبایشان، اما همواره گزیده کار بود، بیان کرد: ایشان خیلی وسواس داشتند که شخصیت پیشنهادشده را به‌خوبی بشناسند و به عمق نقش برسند. درواقع، به‌دنبال جستجو بودند. این ویژگی خیلی مهم است که می‌خواستند تمام آن چیزی که از ذهن کارگردان بگذرد را بیرون بکشد. این ویژگی یک هنرمند است که بخواهد ذهن طرف مقابلش را چه در مقام کارگردان یا بازیگر واکاوی کند. این چالش برای من خیلی جالب بود. 

هما روستا وارد بحث‌های حاشیه‌ای نمی‌شد

درخشنده در خاتمه افزود: من در زمان کارگردانی «پرنده کوچک خوشبختی » یک جوان پر از انرژی بودم، گرچه الان هم سعی می‌کنم برای آثارم خیلی انرژی داشته باشم. خوشبختانه این هماوردی را با یکدیگر داشتیم. زمانی که از صبح تا ساعت 12 شب کار می‌کردیم، عاشق کارش بود و برایش اهمیت داشت که به شناخت درونی و همذات‌پنداری که خودش بتواند با آن شخصیت داشته باشد، برسد و برای این اتفاق خیلی وقت می‌گذاشت. با هیچ‌کس در طول کار صحبت نمی‌کرد. در طول فیلمبرداری فقط به نقش فکر می‌کرد. معمولاً بحث‌های حاشیه‌ای برای هنرمندان وجود دارد، اما هما روستا اصلاً در بحث‌های حاشیه‌ای وارد نمی‌شد. فقط به نقشش فکر می‌کرد و اینکه چه جوری به شخصیتش بُعد بیشتری دهد. این ویژگی‌های یک آرتیست است که از نظر من هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود.

هما روستا پوران درخشنده

حتما دیدگاه خود را به ما بگویید ...

سلام من هستم . به نظر من

ضمنا از طریق ایمیل میتوانید با من در تماس باشید .

نظرم را ثبت کنید